Metaverse - pohľad trochu inak

Väčšina ľudí si myslí, že METAVERSE je virtuálne miesto, ako napríklad vo filme Avatar, alebo virtuálny svet počítačových hier, ako sú napríklad Minecraft, Roblox alebo ako demo, ktoré prezentoval Mark Zukerberg, zakladateľ Facebooku. Ale čo ak metaverse nie je miestom? Čo ak je metaverse časom, alebo okamihom?

V umelej inteligencii existuje niečo, čo sa nazýva „singularita“. Singularita je moment v čase, keď sa umelá inteligencia stáva inteligentnejšou, ako sú ľudia, je to moment, keď umelá inteligencia prevýši ľudskú inteligenciu. Najväčšie varovanie Stephena Hawkinga sa týkalo vzostupu umelej inteligencie. Jeho varovanie znelo: „Buď bude umelá inteligencia to najlepšie, čo nás môže stretnúť, alebo to bude to najhoršie“. Metaverse je teda momentom v čase, keď je pre človeka digitálny život cennejší, ako fyzický život. Táto zmena sa nedeje zo dňa na deň. Táto zmena nie je vynález, ktorý vytvorili vedci, ako Thomas Alva Edison alebo Issac Newton. Ide o postupnú zmenu, ktorá bude prebiehať najbližších 20 rokov.

Momentálne sa každá dôležitá časť života človeka digitalizuje.

Pracovný život vo veľkej časti prebieha digitálne, či sa jedná o priemyselné podniky, kancelársku a administratívnu prácu, on-line digitálne stretnutia a podobne. Rovnako tak fungujú aj mnohé priateľstvá cez sociálne siete, rôzny spôsob sledovania ako „followers“ a podobne. Kde nachádzajú ľudia rovnako zmýšľajúcich ľudí? Áno, na Twitteri, Instagrame, Facebooku, Reddite, Discorde a podobne. Všetko je to digitálne.

Počítačové hry, ako napríklad Fortnite a Minecraft hrá viac detí, ako hrá napríklad basketbal a futbal dohromady. Nové takzvané „filtre identity“, ktorými je možné svoju podobu upraviť, alebo za ktorú je možné skryť svoju identitu, sú novodobým „make-upom“. Ľudia svoje príbehy zdieľajú cez digitálny svet a takto sa jednoducho identifikujú so svetom. Aktuálne je dôležitejšie, ako človek vyzerá na svojom instagramovom profile, než ako vyzerá v reálnom živote. Všetko beží digitálne, vaši priatelia, vaša práca, vaša identita, finančné aktíva v bankách alebo v kryptomenách sú tiež digitálne a on-line. Súkromní digitálni „Avatari“ sú aktuálne pre mnohých ľudí tým, čím boli napríklad v minulosti hodinky Rolex. Oblečenia v hrách sa stávajú dôležitejšími, ako sú napríklad džínsy, či oblečenie v reálnom živote.

Ak sú teda všetci digitálne on-line, tak aj všetky veci musia byť digitálne a on-line. Pozornosť človeka bola v minulosti na 99% zameraná na fyzické prostredie. Prišla éra televízie a pozornosť človeka sa z fyzického prostredia znížila na 85 %, počítače ju znížili na 70 % a mobilné telefóny na 50 %

Pozornosť človeka je teda postupne vysávaná z fyzického prostredia a preklápaná do digitálneho prostredia. Pozornosť jednoducho smeruje tam, odkiaľ prichádza „energia“. A tá je z digitálneho sveta aktuálne veľmi silná. Ak sa teda 50 % pozornosti človeka sústredí na digitálnu obrazovku, tak potom 50 % energie pôjde do digitálneho života človeka.

Vytiahnuť telefón z vrecka a pozrieť sa doň si dnes vyžaduje určité úsilie, aj keď nie veľké, lebo zručnosti sa zdokonaľujú. Čoskoro však budú niektoré spoločnosti vyrábať inteligentné okuliare, ktoré bude nosiť človek na očiach celý deň. Pozornosť k digitálnej obrazovke sa teda zvýši z 50 % na viac ako 90 %. A to bude moment v čase, keď sa začne kompletný príbeh „METAVERSE“. Ak by sme sa teda posunuli v čase o ďalších 10-20 rokov, tak prejdeme do sveta metaverse, čo bude moment, keď človeku bude viac záležať na digitálnom svete, ako na tom fyzickom. Je to dobré, alebo zlé? Ako čokoľvek v živote človeka, nič nie je čiernobiele, teda ani zlé, a ani dobré. Ide len o to, že to bude úplne nová vec v živote človeka.