Bežné chyby pri obchodovaní s kryptomenami

Bitcoin a kryptomeny lákajú mnohých ľudí, pretože ich volatilita vytvára potenciál pre zisky. Áno, u väčšiny ľudí je to práve z dôvodu volatility bitcoinu a kryptomien. Nie každý však môže, alebo dokáže držať kryptomeny na svojich peňaženkách dlhodobo. Držanie (HODL) kryptomien je super vec, ale  väčšina obchodníkov to jednoducho nedokáže.  

Kľúčom k obchodnému úspechu je emocionálna disciplína. Keby kľúčom úspechu bola inteligencia, tak by na burzách zarábalo peniaze oveľa viac ľudí. Držať kryptomeny dlhodobo a predávať ich na vysokých cenách je však omnoho ťažšie, ako sa na prvý pohľad zdá.

Častokrát nás ovplyvňujú naše emócie, ako napríklad chamtivosť po krátkodobých ziskoch alebo strach zo straty peňazí. Z týchto dôvodov preto pochybujeme o svojich rozhodnutiach a tieto emócie sťažujú naše držanie kryptomien a ich predaj v pravý čas. Uvedená skutočnosť je jednoducho daná bytosťou človeka ako takého. Človek bol, je a bude vždy ovplyvňovaný vlastnými emóciami.  

Aké bežné chyby teda vplývajú na naše emócie a držanie sa zvolenej stratégie? Prečo obchodníci nedokážu dodržať zvolenú stratégiu?

  • Volatilita a pohyb trhu

Volatilita je jednou z hlavných vlastností kryptomien. Keďže sa z kryptomenami obchoduje a špekuluje na burzách, tak je logické, že ceny kryptomien sa vždy pohybujú. Ceny sa hýbu každú minútu a každá minúta znamená väčšinou pády alebo rasty cien.  To isté platí aj v dlhších obchodných rámcoch.  Mnoho ľudí si kúpi kryptomeny, keď je ich cena vysoká a predá ich následne za nízku cenu. Tento jav spôsobuje strach. Strach z toho, že cena klesá a obchodníci prídu o všetky vložené peniaze. Táto skutočnosť im však spôsobuje straty a pri tom cieľom by mal byť zisk.

  • Krátkodobý zisk, lakomstvo a strach zo straty

Strach a chamtivosť sú veľmi časté emócie človeka. Tieto vlastnosti spôsobujú to, že obchodníci, ak cena kryptomien, ktoré vlastnia klesne nižšie ako ju nakúpili, tak zo strachu z ďalšieho poklesu a zväčšenia straty tieto kryptomeny odpredajú so stratou, aj keď často sa cena následne odrazí naspäť a vzrastie práve tam, kde ju pôvodne chceli vidieť a odpredať so ziskom. Druhým prípadom je lakomstvo, keď cena vlastnenej kryptomeny stúpne a obchodníci ju môžu odpredať so ziskom. Ale práve chamtivosť ich vedie k otázke, či nepredajú príliš skoro, či nemôžu dosiahnuť ešte väčší zisk a v mnohých prípadoch takto prídu o skutočný zisk.  Takéto situácie následne ovplyvňujú obchodné výsledky obchodníkov a veľakrát spôsobujú zlý spôsob obchodovania a nízke zisky alebo veľké straty.

  • Čakanie na najnižšie a na najvyššie ceny

Každý obchodník chce kúpiť vtedy, keď je cena najnižšie a predať na najvyššej dosiahnutej cene. Ale v skutočnosti obchodníci stále sledujú pohyb cien, grafy a trhy a váhajú so svojimi krokmi, čo ich v princípe donúti robiť pravý opak, akoby naozaj spravili.

  • Nevzdelanosť a neznalosť trhových indikátorov

Ak chce byť človek profesionálnym obchodníkom, tak musí stráviť veľa času sledovaním trhu a naučiť sa používať rôzne indikátory (napríklad MACD, RSI, MA alebo akékoľvek iné) a nájsť si stratégiu, ako ich vhodne využiť pre svoje zisky. Vyžaduje si to veľa času, energie a zručností. Je veľmi pravdepodobné, že v počiatočných fázach budú prichádzať najmä straty, až kým sa to človek jednoducho nenaučí a nezíska zručnosť a cit.

  • Vsadenie na jednu kartu

Nič nespôsobuje väčší strach, ako obchodovanie s príliš veľkou sumou finančných prostriedkov. Mnoho ľudí však chce zbohatnúť cez noc. Ak teda človek investuje všetky svoje finančné prostriedky do hazardu s taktikou výberu jednej kryptomeny s aktuálne malou hodnotou, ktorá by mohla stúpnuť napríklad až o 1.000%, má veľmi veľkú pravdepodobnosť, že stratí všetko, čo má. Každý, kto vsádza na jednu kartu by si to mal vážne rozmyslieť. 

Nikto nedokáže predpovedať cenu kryptomien a ani iných aktív. Takže, ak už človek vstúpi do obchodu musí sa naučiť udržať svoje emócie na uzde a neustále sa vzdelávať. Mať svoju stratégiu vstupu a výstupu z obchodu. Unáhlené rozhodnutia často vedú k chybám a následne aj finančným stratám. Akékoľvek odporúčania od známych, kamarátov, či „špecialistov“ na internete by si mal každý zvážiť, preveriť a skontrolovať. Až tak urobiť svoje vlastné rozhodnutie....