Čo je to Airdrop?

Nové, jestvujúce a aj staršie projekty bez ohľadu na ich kvalitu prežijú alebo časom „zomrú“ na základe svojej schopnosti prilákať používateľov a schopnosti získať, čo najväčšiu adpociu a popularitu. Krypto priestor nie je výnimkou. Krypto priestor má však jedinečnú výhodu, nakoľko blockchainové projekty môžu vytvárať (emitovať) svoje vlastné tokeny a používať ich na povzbudenie ľudí, aby začali používať ich produkty. Jedným z kľúčových spôsobov, ako to môžu projekty dosiahnuť, je technika nazývaná Airdrop. Airdrop je spôsob distribúcie tokenov používateľom. Airdrop sa bežne používa na vytváranie „zápalu“ okolo projektu, ktorý je podporený odmeňovaním používateľov za určité správanie alebo vytváranie komunity. Airdropy sú obľúbené u veľkých aj u malých projektov, aj keď niektoré regulačné orgány majú obavy, že sa tým obchádzajú daňové zákony.

Airdropy môžu byť použité na rôzne veci, ako napríklad na:

  • odmeňovanie verných zákazníkov
  • vytvorenie vzrušenia a zápalu okolo projektu
  • identifikáciu potenciálnych zákazníkov, ktorí sú otvorení novým produktom alebo službám
  • motiváciu používateľov a „followerov“, aby vykonávali určité činnosti, ktoré pomáhajú projektu rásť, a to či už ide o zdieľanie príspevkov na sociálnych sieťach, alebo o vytvorenie si účtu na platforme.

Z historického pohľadu nie je jasné, kto konkrétne prišiel s konceptom „airdrop“. Banková služba OmiseGO, ktorá je postavená na sieti Ethereum, si v minulosti nárokovala na zásluhy za vznik „airdropov“ po tom, ako v roku 2017 distribuovala svoje tokeny svojim „followerom“.

Vo svojej podstate existujú dva základné typy airdropov.

Prvým typom, je takzvaný „oznámený airdrop“, čo znamená, že airdrop má pevne stanovený dátum  a časový rámec vydania a je navrhnutý tak, aby vyvolal „zápal a rozruch“ medzi kryptokomunitou, ktorá samozrejme musí  často splniť určité špecifické činnosti a úlohy, aby bola odmena z airdropu nárokovateľná.

Druhým typom je takzvaný „neohlásený airdrop“. Tento typ zahŕňa náhodný výber adries peňaženiek a náhodné púšťanie odmeňovacích tokenov bez toho, aby používateľ vedel, odkiaľ pochádzajú. Zvyčajne sa používajú na prekvapenie a potešenie zákazníkov.

O airdropoch sa dá dozvedieť z rôznych sociálnych médií, ktoré zároveň používateľom a ľuďom, ktorí majú záujem, pomáhajú v tom, ako sa správne daného, konkrétneho airdropu zúčastniť. Spoločnosti spúšťajúce airdropy používajú svoje vlastné distribučné kanály ako napríklad, Telegram,  Medium, Twitter, aby informovali používateľov o nadchádzajúcich airdropoch.

Airdropy sú veľmi obľúbené ako pre veľké, tak aj malé projekty. V minulosti a aj súčasnosti napríklad krypto burza Binance, používa túto techniku na zvýšenie povedomia o kryptomenách a samozrejme aj o burze samotnej. V nedávnej minulosti napríklad blockchainový projekt Dfinity rozdal v airdrope svojim používateľom tokeny v hodnote ekvivalentu takmer 35 miliónov dolárov. Rovnako tak v roku 2020 decentralizovaná burza Uniswap vytvorila a distribuovala UNI tokeny každému, kto službu využil. Cieľom bola decentralizácia protokolu DEX. Mnohí používatelia si tak prišli na veľmi zaujímavé odmeny.

S rastúcou popularitou airdropov však narastajú aj obavy z ich účinnosti, ako spôsobu budovania komunity. Niektorí kritici dokonca tvrdia, že nerozlišujúca povaha distribúcie tokenov z airdropov len málo podporuje aktivitu a budovanie komunity, keďže mnohí príjemcovia odmien z airdropov nerobia nič pre udržiavanie a rozvoj danej konkrétnej blockchainovej siete, alebo projektu. V USA táto prax vyvolala otázky ohľadom zdaňovania príjmov z airdropov, nakoľko nie je jasné, či sa jedná v takomto prípade o príjmy alebo kapitálové zisky.

Niektorí analytici tvrdia, že mnoho ľudí nezaujímajú samotné projekty, ale chcú len aktíva, ktoré môžu vymeniť za fiat peniaze.

Aká teda bude budúcnosť airdropov? Airdropy sa stávajú čoraz populárnejšou formou marketingu pre blockchainové projekty a pre projekty, ktoré sa chcú stať decentralizovanou autonómnou organizáciou (DAO). Regulačné úrady však už dlhšiu dobu poškuľujú po airdropoch a bude len otázkou času, kým stanovia aj v tejto oblasti regulačný rámec a vymedzené pravidlá.

V každom prípade sa javí, že premyslenejší prístup k distribúcii tokenov je smer, ktorým odvetvie kryptomien smeruje. Popularita airdropov však zatiaľ neutícha a stretávame sa z rôznymi airdropmi takmer na dennej báze.  Pred investovaním do airdropov je však potrebné vykonať vlastnú analýzu, nakoľko ako v bežnom živote, tak aj medzi airdropmi sa nájdu podvodné projekty.